Zespół Placówek Oświatowych -
Publiczna Szkoła Podstawowa
i Przedszkole
im. Marii Firlejczyk
Sichów Duży 88
tel. (15) 864-73-24
e-mail:
sekretariat@zposichow.szkolnastrona.pl
pspsichow2@op.pl
Zespół Placówek Oświatowych - Publiczna Szkoła Podstawowa i Przedszkole im. Marii Firlejczyk w Sichowie Dużym
-
Kontakt
-
Kalendarium
Niedziela, 2024-05-19
Imieniny: Celestyny, Iwony
Bezpieczni w sieci z OSE: FOMO
Z najnowszego badania „Nastolatki 3.0”*, który wkrótce się ukaże, wynika, że co dziesiąty nastolatek jest aktywny w sieci ponad osiem godzin dziennie, a co piąty spędza tyle samo czasu online także w weekendy. Natomiast w okresie lekcji na odległość, gdy klasy szkolne trzeba było zmienić na wirtualne, niektórzy badani przyznawali, że korzystali z urządzeń cyfrowych średnio nawet ok. 12 godzin dziennie! Dane te pokazują, że przestrzeń online na równi z „realem” stała się miejscem, gdzie młodzi ludzie podejmują wiele swoich aktywności. Czas spędzany przed ekranami (smartfonów, tabletów i innych urządzeń mobilnych) może jednak niepokoić: problem zauważają zarówno dorośli, jak i sama młodzież. W którym momencie korzystanie z internetu zamienia się w uzależnienie i kiedy można mówić o FOMO?
FOMO, czyli…
FOMO (ang. Fear of Missing Out) to najprościej rzecz ujmując – lęk przed odłączeniem, wypadnięciem z obiegu, obawa, że nie będziemy „na bieżąco” i coś nas ominie, gdy odłożymy telefon. Problem ten może dotknąć każdego, niezależnie od wieku. Wiemy, że dotyczy znacznej liczby polskich nastolatków: już 23% z nich charakteryzuje się wysokim poziomem FOMO, a kolejne 71% doświadcza go w średnim nasileniu**. Dodatkowo co piąty nastolatek deklaruje, że „nic nie jest tak przyjemne, jak korzystanie z telefonu”*.
Na wysoki poziom FOMO wpłynęła z pewnością pandemia, ale nie bez znaczenia jest również szybki rozwój nowych technologii i ich dostępność. Część naszych aktywności pewnie już na zawsze zostanie w sieci i nie warto próbować za wszelką cenę ograniczać dziecku czy nastolatkowi np. możliwości kontaktu ze znajomymi online. Warto jednak być czujnym i zauważać pierwsze symptomy FOMO oraz uzależnienia od internetu, a także nauczyć się im przeciwdziałać.
Jak rozpoznać FOMO?
Przede wszystkim pamiętajmy: nie każdy, kto spędza czas przed ekranem smartfona czy komputera, doświadcza FOMO. Są jednak pewne zachowania, na które zdecydowanie warto zareagować. Należą do nich:
- przymus noszenia telefonu ze sobą przez cały czas;
- reagowanie na każde powiadomienie lub dźwięk dobiegający z urządzenia, przerywanie wykonywanych czynności, by odebrać wiadomość;
- długie godziny spędzane w mediach społecznościowych;
- nuda i poczucie pustki w przypadku, gdy telefon milczy;
- wahania nastrojów zależne od pozytywnych lub negatywnych reakcji na własne materiały zamieszczane w sieci;
- bezustanne porównywanie się ze znajomymi, poczucie posiadania gorszego, uboższego życia niż obserwowani znajomi czy idole;
- trudności ze skupieniem, koncentracją uwagi, problemy z zaśnięciem;
- dolegliwości bólowe związane z wymuszoną przez korzystanie z urządzeń postawą ciała (bóle szyi, pleców, głowy).
Jak mądrze zareagować i pomóc?
Rodzice mają do wykonania ważne zadanie – nauczyć dzieci, jak w pełny i bogaty sposób korzystać z internetu oraz unikać negatywnych konsekwencji przebywania online. Nic nie zastąpi rozmów, podczas których podpowiemy, jak poruszać się po wirtualnych ścieżkach. W tych wędrówkach rodzic bowiem powinien być przewodnikiem, towarzyszem, na którego zarówno młodsze, jak i starsze dziecko może w każdej sytuacji liczyć.
Co zrobić, gdy podejrzewamy, że dziecko może używać internetu w problemowy sposób? Przede wszystkim nie zachowujmy się impulsywnie – niezmiernie ważna jest spokojna, wyważona reakcja. Ponadto warto trzymać się kilku poniższych zasad.
- Zbadajmy sytuację. Przyjrzyjmy się, jak funkcjonuje dziecko, jak wygląda jego rytm dnia, jak spędza czas, czy ma przyjaciół, z którymi spotyka się „w realu”, i czy nie porzucił swoich dawnych pasji na rzecz cyfrowej rozrywki.
- Przygotujmy się do rozmowy i zaprośmy dziecko do autorefleksji. Zastanówmy się wspólnie, jak młody człowiek reaguje na to, co widzi w sieci, jak na jego nastroje wpływają posty czy zdjęcia zamieszczane przez znajomych.
- Pokażmy różnice. Ważnym elementem spokojnej rozmowy – prowadzonej w odpowiednim momencie! – jest wskazanie różnic między tym, co dzieje się w mediach społecznościowych, a tym, czego doświadczamy offline.
- Ustalmy zasady korzystania z internetu, które w równym stopniu będą obowiązywać wszystkich domowników. Wydzielmy strefy bez telefonu, umówmy się, że z urządzeń mobilnych nie będziemy korzystać podczas posiłków i dwie godziny przed snem. Może uda nam się zorganizować weekend bez smartfonów i pojąć wyzwanie #offlinechallenge?
- Poszukajmy alternatywy. Zastanówmy się razem z dzieckiem, jak swoje zainteresowania i pasje może rozwijać bez wykorzystania internetu, pomóżmy mu znaleźć i zorganizować ciekawe zajęcia offline.
Źródło: https://ose.gov.pl/aktualnosci/wpis/bezpieczni-w-sieci-z-ose-fomo